Fra Svalbard til Jan Mayen og Beerenberg - Norges eneste vulkan

68.800,-

18. juni - 1. juli 2024

14 dager

Midt i mellom Norge og Grønland finner du en bitteliten prikk på kartet. En av de mest utilgjengelige øyene i hele Nord-Atlanteren, nemlig Jan-Mayen. Dette er ekspedisjonen for de aller mest eventyrlystne, som går nettopp til denne vestligste utposten vi har i Norge. Vi skal heller ikke bare på en usedvanlig seiltur til Jan Mayen, men vi skal også forsøke å klatre til toppen av fjellet Beerenberg; Norges eneste aktive- og verdens nordligste vulkan!

Dette er en tre-delt ekspedisjon, hvor vi først skal krysse Barentshavet og Grønlandshavet fra Svalbard til Jan-Mayen. Deretter bruker vi en liten uke iland for å se om vi når toppen av Beerenberg, før turen går videre tilbake over havet til Longyearbyen, Svalbard!

Under seilasen fra Longyearbyen over til Jan Mayen får vi virkelig kjenne på storhavet. Denne øya ligger langt til havs, og vi skal tilbakelegge rundt 600nm som tar 4-5 dager. Vi vet aldri hva slags vær vi får, men vi seiler på et gunstig tidspunkt for denne delen av Arktis, så vi satser på god bør og mest mulig tid på Jan Mayen. Dette blir opplevelsesrike dager på havet hvor vi kommer til å bli godt kjent med hverandre. Alle ombord er med som mannskap og vi seiler døgnet rundt. Holder du øyne åpne og stø kurs mot Jan Mayen i det fjerne så er det store sjanser for å se hval og springere i havet. I disse farvannene på denne tiden av året har vi full midnattsol og det vil være lyst hele døgnet, noe som alltid er et godt utgangspunkt for en opplevelsesreise.

Fremme på Jan Mayen etablerer vi leirplass på stranda, som utgangspunkt for utforsking og oppdagelsene på land, og for bestigningen av Beerenberg. Det er toppturen som er første prioritet og som vi går igang med så snart vi har et passende værvindu! Det sies at det kan være over 300 dager med tåke ila. et år på Jan-Mayen, siden øya ligger midt i havet. Dermed har vi nesten en hel uke på land, for å forhåpentligvis få riktige forhold for turen og forsøket vårt opp på toppen.

Det er strenge vernerestriksjoner i Jan-Mayen Naturreservat, noe som blant annet tilsier at vi kun får lov til å gå iland, samt telte i områdene utenom naturreservatet. Turen opp til toppen må vi dermed starte på fra stranda der vi har basecamp. Turen byr først på en solid innmarsj til foten av fjellet og deretter Norges lengste motbakke på over 2200 høydemeter. Etterhvert som vi klatrer treffer vi etterhvert breen, som først er en slak snøbakke, men mot toppen blir brattere. For de siste hundre høydemeterne mot toppen knytter vi oss inn i taulag for å forsere brefallene her. Ved klart vær er utsikten fra den 2277 meter høye toppen helt utrolig!

Returen til basecamp består av like mange km som turen inn, og vi vil minimum bruke to døgn tilsammen på hele bestigningen, om vi kommer oss helt opp. Turen til toppen er ikke veldig teknisk krevende, men deler av oppstigningen går over isbre der vi bruker tau, stegjern og isøks, og går i taulag. Den største utfordringen er likevel lengden på turen. Vi regner med å bruke minst 30 timer på turen opp og ned, og kanskje nærmere to døgn. På grunn av de spesielle fredningsbestemmelsene på øya har vi ikke mulighet til å slå opp telt underveis.



På denne turen tar vi som arrangør av oss logistikken og forbereder alt fellesutstyret som trengs for en slik tur; både leirutstyr (telt, kokeutstyr osv.) og breutstyr. Du må likevel stille med sovepose/liggeunderlag selv, samt standard turutstyr. Du får tilsendt detaljert pakkeliste ved påmelding. Når vi kommer fram til Jan-Mayen er første oppgave å få alt av mat, utstyr og folk i land. Vi jobber som et lag med på å etablere leir, ta del i matlaging og andre praktiske gjøremål underveis. Båten vil forhåpentligvis være tilgjengelig i nærheten av stranda, så det kan bli mulig å frakte personer og varer over ved behov. Været avgjør likevel om det er forsvarlig å komme seg frem og tilbake mellom båten og land, og vi planlegger for at dette ikke lar seg gjøre.

Dette er en ekspedisjon der flere faktorer må spille sammen for suksess; været er den største usikkerhetsfaktoren både for fjellturen og seilasen til Jan Mayen, men også gruppa og hver og ens fysiske form spiller inn. I tillegg skal det tekniske med båt og utstyr klaffe. Vi skal gjøre vårt for at alt klaffer, men kan, som alltid på en ekspedisjon som dette, ikke garantere at vi når toppen.

Jan Mayen er ingenmannsland. Blir noen skadet er det ikke bare å bli henta med helikopter, selv om den norske stasjonen der har noe ressurser. Med tanke på hvor vi befinner oss og naturens krefter i Arktis tar vi alle forhåndsregler og forbereder oss for en tøff tur opp og ned fra fjellet.



Fra SeilNorge stiller vi skipper og co-skipper + mannskap, hvorav minst to av oss vil ha solid fartstid og erfaring fra lignende ekspedisjoner. I tillegg har vi med oss en guide som er ansvarlig for turen på land.

Det er ikke hvilken som helst seilbåt vi bruker på disse turene, men vår 70 fots store ekspedisjonsbåt Valiente. Hun er en svært stødig og komfortabel båt bygget i stål for seiling i arktiske farvann. Båten er rikelig utstyrt og har store utearealer, og et styrhus og en salong med 360 graders utsyn. For bilder og mer info om Valiente se link her.


Denne ekspedisjonen er som våre andre lengre turer først og fremst en stor oppdagelsesreise, men også en ypperlig anledning til å lære mye om seiling og navigering, og ikke minst det å bruke båt som utgangspunkt for oppdagelser og opplevelser på land. Er du klar for sommerens ekspedisjon til Jan Mayen?


Arktis er et sårbart område under press fra mennesker og klima. I SeilNorge er vi opptatt av å ta vare på miljøet i størst mulig grad og vi mener at små båter med få mennesker og lite forurensing og avfall, er mye mindre skadelig for miljø, klima og lokalt dyreliv, enn større båter og cruiseskip. Vi prøver også å rydde søppel på stedene vi besøker, i stedet for å legge igjen noe. På Jan Mayen, Svalbard og Grønland følger vi AECOs retningslinjer for møte med dyreliv, strandrydding, kulturminneplasser og for besøkende og operatører i arktis. Mer om AECOs retningslinjer kan du lese her.


Jeg vil gjerne oppsummere med først og fremst å takke Seil Norge for et tvers gjennom GODT gjennomført opplegg… Seil Norge skal ha og få mine beste anbefalinger, dere burde ha en slik tur hvert år!

Petter - deltaker i 2019

Lignende turer